Er is een wijdverbreid misverstand over ondernemen dat ik graag uit de wereld ruim. Het is het verwarren van ‘ondernemen’ met ‘het maken van geld met geld’.
Ondernemen is vernieuwen of innoveren
Een ondernemer ziet een mogelijkheid voor de verbetering van een product of dienst waardoor een behoefte beter worden ingevuld. Dit ontwikkelt hij en hij levert daardoor een belangrijke bijdrage aan de maatschappij in het algemeen.
Als het goed uitpakt verdient hij geld. Daarvan voorziet hij in zijn inkomen en met de winst kan hij blijven innoveren. Wordt het bedrijf meer waard, dan heeft hij in een eventueel pensioen voorzien.
De minder gelukkige ondernemer gaat failliet. Anderen kunnen dan eventueel verder bouwen aan waar hij aan begonnen was.
Geld met geld maken draagt niets bij
Daarnaast is er het verschijnsel dat partijen geld met geld maken. Dat zijn op grote schaal de banken, en op kleine schaal bijvoorbeeld beleggers en verhuurders.
De Nederlandse economie bestaat voor 17% uit ‘geld met geld maken’. Op lokaal niveau zit dus zo’n 1 op de 6 bedrijven in deze sector.
De mensen achter die bedrijven noemen zich óók ondernemer. Je komt ze tegen bij bedrijvenclubs en daar genieten ze vaak groot aanzien. Omdat ze veel geld verdienen, en ook voor een deel aan de risiconemende, innoverende ondernemer.
Van ‘geld met geld maken’ word je niet blij
Voor veel ondernemers is het een onbewuste overtuiging dat achter deze bedrijven de échte ondernemers zitten. In sommige gevallen stoppen ze dan ook hun verdiende geld niet verder in de broodnodige innovatie, maar kopen ze bijvoorbeeld zo snel mogelijk een pand dat ze kunnen verhuren.
Dat maakt niet gelukkig. Als ondernemer word je blij van vernieuwen en niet van beleggen.
Daarnaast kost die tweeslachtige houding geld. Je bedrijf stagneert omdat je niet vernieuwt en dat kan het einde van je ondernemerschap betekenen.
Laat je bewondering voor de succesvolle belegger je dan ook niet afleiden van jouw persoonlijke drijfveren. Realiseer je dat jouw bijdrage een veel grotere waarde heeft.
Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.