Mensen willen authentieke producten kopen, van authentieke bedrijven. Maar wat houdt dat in? En kan een bedrijf wel authentiek zijn?
Een bedrijf is per definitie ‘gemaakt’
Authentiek betekent echt en oorspronkelijk. Een bedrijf komt daar het dichtstbij als het in de startup-fase zit en wordt gedreven door de oorspronkelijke geest van de ondernemer.
Daarna wordt je bedrijf een samenstelsel van structuren, systemen, strategie en cultuur. De complexiteit die daarmee gepaard gaat brengt je onherroepelijk van je aanvankelijke bestaansreden af.
Als je daarnaast winstmaximalisatie nastreeft is de kans groot dat authenticiteit ver te zoeken is.
Niet-authentiek zijn is dodelijk
Herkend worden als authentiek bedrijf is misschien lastig. Maar als je niet-authentiek bent wordt dat direct afgestraft. Dat gebeurt als je zegt het één na te streven, en het ander te doen.
De ultieme afstraffing daarvoor vindt plaats door publieke terechtwijzingen zoals het Gouden Windei en de prijs voor de meest misleidende reclame.
Over authentiek zijn praat je beter niet
Als je bedrijf of product authentieke elementen heeft, behoeft dat geen betoog. De klant voelt dat zelf wel aan.
Doe je wel uitspraken over authenticiteit, dan sluit je jezelf op. Je kunt je geen fout meer permitteren.
Beter is het zelfs om één of twee aspecten van je bedrijfsvoering niet-authentiek te noemen en je klant te vertellen waarom die niet authentiek zijn. Daarmee impliceer je dat de rest, het overgrote deel, wél authentiek is.
Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.