Heb je vijf minuten? Of ben je liever over vijf jaar, vijf maanden lang, full time, druk met een project?
Met een nieuwe website bijvoorbeeld, of een herinrichting van processen. Met iets dat je veel eerder had moeten doen en dat voor de continuïteit van je bedrijf van groot belang is.
Met Kaizen heb je direct resultaat
Het is geen exacte wetenschap. Je kunt over vijf jaar ook tien maanden druk zijn, of het kost je een kwartier per week. Maar als je wekelijks tijd kort de tijd neemt om na te denken over verbeteringen en deze door te voeren, voorkom je dat je in de verdere toekomst een grote innovatieslag moet doen.
Het is het Kaizen-principe: een Japanse aanpak voor verbeteringen in productie, processen en op de werkvloer. De verschillen met traditionele innovatie zijn als volgt:
Kaizen | Innovatie |
Proces dat continu plaatsvindt | Een enkelvoudig project |
Vraagt tijd en aandacht | Vraagt een investering |
Kleine veranderingen | Ingrijpende en grootschalige verandering |
Steeds verbeteren van bestaande producten en processen | Een volledig nieuw product of proces ontwerpen |
Alle medewerkers doen mee | Een select groepje werkt eraan |
Direct resultaat | Uitgesteld resultaat |
Lage kosten | Hoge kosten |
Kaizen is niet vanzelfsprekend
Voor Kaizen kun je iedereen in je bedrijf inzetten. Op de werkvloer zijn ideeën genoeg. Alleen benoemen de meeste medewerkers onvolkomenheden niet, althans niet bij jou als ondernemer. Wel klagen ze bij collega’s.
Je zult je medewerkers dan ook moeten ‘opleiden’. Ieder mens streeft naar continue verbetering van zijn omstandigheden. Die houding, die thuis zo gewoon is, moet je naar binnen halen.
Kaizen introduceren
Dat doe je door er veel aandacht aan te besteden, bijvoorbeeld in werkoverleggen. Daar is Kaizen een vast agendapunt. Je legt steeds weer uit wat de noodzaak is voor jouw bedrijf, en hoe iedereen zijn bijdrage kan leveren. Je benoemt successen, hoe klein ook, en je geeft tijd en ruimte om verbeteringen door te voeren.
Dat maakt jouw bedrijf efficiënter, effectiever én leuker om in te werken.
Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.