Haal online alles uit de kast

Louise Knegtel
28 april 2017 in Sales, Strategie - Leestijd 2,5 minuten

Vroeger, vóór het internettijdperk, hadden bedrijven het gemakkelijk. Er was niet zoveel keus om jezelf aan je doelgroep kenbaar te maken.

Je moest in je marketing een aantal dingen goed doen:

 

  1. Een vermelding in het telefoonboek – voor als mensen jouw product of dienst zochten.
  2. Een representatief bedrijfspand – om klanten te ontvangen.
  3. Een fraaie brochure – om mee te geven en zo onder de aandacht te blijven.
  4. Advertenties in krant of tijdschrift – om je bedrijf onder de aandacht te brengen bij mensen die je niet actief opzochten.

Online cowboys

Inmiddels vindt het grootste gedeelte van het aankoopproces van de klant online plaats. Het marketing- en salesspeelveld is daardoor fors uitgebreid en ingewikkeld geworden.

Voor veel ondernemers is dat speelveld ondoorzichtig. Iedereen heeft er een mening over of presenteert zich als expert. Jij bent dat niet en weet niet wie je moet geloven. Dat kan verlammend werken.

Vooral als je bedenkt dat ik je straks ga vertellen dat je online álles uit de kast moet halen. Om kapitaalvernietiging te voorkomen.

Wat moet je doen

Je online kanalen kennen een directe relatie met de ouderwetse offline kanalen.

Laat je niet afschrikken door de vakterminologie. In een aantal volgende posts zullen we je met de basisprincipes van de verschillende online disciplines bekend maken. Dat zijn de hieronder cursief afgebeelde termen.

  1. Een vermelding in het telefoonboek –> Op de 1e pagina van google staan als mensen je zoeken. Dat betekent dat je aan zoekmachineoptimalisatie (SEO) en aan zoekmachineadverteren (SEA) moet doen.
  2. Een representatief bedrijfspand –> Een representatieve en professionele website die een goede gebruikersvriendelijkheid (usability) en gebruikerservaring (user experience) kent.
  3. Een fraaie brochure –> Kwalitatieve online content. Daarvoor moet je weten wat jouw ideale (potentiele) klant (buyer persona) van jou verwacht in de verschillende stadia van het aankoopproces (buyer journey). Daarvoor moet je voor internet (website/social media) aansprekende teksten schrijven en de website aanvullen met voor jou klant relevante opties.
  4. Advertenties in krant of tijdschrift –> Posts en advertenties op social media. Hiervoor moet je weten op welke social media jouw klant zich beweegt en wat hij daar van jou verwacht. Daarvoor stel je een contentkalender samen.

Waarom alles uit de kast moet

De vier hierboven genoemde aspecten beïnvloeden elkaar.

  • Je gaat hoger in Google scoren als je goede teksten en voldoende informatie op je website hebt staan.
  • Je advertenties in Google zullen pas op een goede positie worden getoond als je website in orde is.
  • Op social media plaats je berichten of advertenties die je linkt naar je website. Zo genereer je websitebezoek. Ook dat is weer goed voor je positie in Google.
  • Maar als je website onduidelijk of onprofessioneel is haken mensen direct af.

 

Kortom, als je geld steekt in één aspect maar de rest ‘laat liggen’, snijd je jezelf in de vingers. In de post van volgende week bespreken we de mogelijkheden die je hebt om aan dit hele speelveld handen en voeten te geven.

Wil je het artikel met uitleg over de basisprincipes zo snel mogelijk ontvangen? Stuur dan een mail naar louiseknegtel@loyalpartners.nl.

 


Vond je het een goed artikel? Doe er iemand anders een plezier mee via de mail.
Delen op social media wordt door ons ook erg gewaardeerd.

Deel dit artikel:
Alle artikelen in de categorie: Sales, Strategie

Gerelateerde artikelen